ПШПШ 1Як в Польщі з'явилась сучасна освітня система?

Період політичних трансформацій, що розпочався у Польщі наприкінці 80-х років ХХ століття був пов'язаний із адміністративно-територіальною реформою та відповідною зміною законодавства, яке створило основу для змін в системі освіти. Зокрема у 1999-2000 роках в країні була змінена структура освітньої системи на локальному рівні (рівень гміни). (Гміна – це адміністративно-територіальна одиниця у Польщі, яку можна прирівняти до українського району; як правило, у гміні проживає близько 20 000 осіб. Воєводство – відповідний аналог української області). Дошкільні заклади освіти, початкові школи (перші шість років навчання) та нижчі школи середнього ступеня (гімназії) були передані у відання органів місцевого самоврядування (гміни), які з тих пір здійснюють загальний контроль над функціонуванням шкіл на своїй території. Педагогічний контроль виключений із повноважень гміни. Його провадить куратор – керівник освітньої сфери на рівні воєводства.

Реформування освітньої системи супроводжувалось двостороннім процесом. З одного боку йшло скорочення кількості невеликих сільських шкіл. Водночас у великих селах та міських центрах створювались достатньо великі початкові школи та нові типи шкіл середнього ступеня (гімназії та ліцеї), які акумулювали в собі учнів зі скорочених сільських шкіл. Одночасно відбувався процес скорочення дошкільних освітніх закладів: за останні 10 років у Польщі було закрито понад 10000 дитячих садків.

Міністерство освіти і науки України надає розяснення щодо особливостей фінансування навчально-виховних комплексів "Дошкільний навчальний заклад - Загальноосвітній навчальний заклад" в умовах освітньої субвенції.

Вкладення:
Скачати цей файл (Лист МОН від 27.02.2015 №1_10-701.pdf)Лист МОН від 27.02.2015 №1_10-701.pdf[Щодо фансування НВК в умовах освітньої субвенції]3165 Кб

В умовах запровадження інновації «Освітня субвенція» у деяких навчальних закладах виявлено дефіцит фінансування. У зв’язку з цим ініціативна група науково-педагогічного проекту керівників навчальних закладів Миколаївщини «Управлінський кластер» надає поради щодо оперативного вирішення проблем, пов’язаних із недофінансуванням.
Проблема 1. У 2015 році кошти для загальноосвітніх навчальних закладів виділяються з держбюджету за постійним розписом, недоліком якого є те, що загальна сума виділених асигнувань на заклади освіти пропорційно поділена на 12 місяців, що спричиняє нестачу коштів на січень – квітень по сплаті за енергоносії. Поряд із цим у літні місяці (липень, серпень) на рахунках НЗ може виявитися залишок коштів за статтями видатків.

В Україні змінився принцип фінансування загальноосвітніх навчальних закладів. Відтепер фінансове забезпечення всіх українських шкіл здійснюватиметься за принципом надання освітньої субвенції. Про це під час брифінгу в Українському кризовому медіа центрі повідомила перший заступник міністра освіти і науки Інна Совсун.

За її словами, зміна системи фінансування шкіл викликана необхідністю забезпечення рівного фінансування всіх навчальних закладів незалежно від регіону.

"Раніше школи фінансувалися з місцевих бюджетів. За великим рахунком це означало те, що місцеві бюджети виділяли ті кошти які в них є, а якщо раптом у них коштів не вистачає, то в рамках субвенції їм надходили кошти, щоб дофінансувати те чого їм не вистачає", - зазначила перший заступник міністра освіти.

© 2018 Управлінський кластер
Design by schefa.com